Anniskeluliike Portin visuaalinen ilme

portti_baari_turku

Anniskeluliike Portti avattiin legendaarisen, vuodesta 1963 toimineen Hämeenportin tiloihin Hämeenkatu 7:ään kesällä 2013. Hämeenportti oli aikoinaan tunnettu kulttuuri- ja opiskelijakuppilana, ja uusi Portti halusi kunnioittaa perinteitä ja jatkaa samalla opiskelijaystävällisellä linjalla. Kun sain tehtäväksi suunnitella uuden ravintolan logon ja muun visuaalisen ilmeen, halusin ehdottomasti tutustua paikan historiaan. Se onnistuikin Timo Toivosen kirjoittaman Hämeenportin tarinoita –kirjan avustuksella. Pääasiassa kirja keskittyy kuppilassa vaikuttaneiden ihmisten tarinoihin, mutta löytyi sieltä mielenkiintoisia visuaalisia yksityiskohtiakin esimerkiksi vanhoista ruokalistoista ja kuiteista. Parhaiten mieleeni kuitenkin jäi kannen valokuva, jossa raskaat verhot peittävät isot, kadunpuoleiset ikkunat. Verhot on poimutettu säntillisesti ja päärmeen kohdalla verhojen poimut synnyttävät ikkunan alareunaan aaltokuvion.

Kun paikan nimi, Portti, oli päätetty, ideat alkoivat pulputa. En edes ehtinyt kaivaa esiin luonnosvihkoa, vaan nappasin lähimmän tyhjähkön paperin (vakuutusehtolapun) ja aloin piirrellä siihen. Suurin osa ideoista lähti muodosta: kaarevuudesta ja portista sisäänkäyntinä. Olimme tilaajan kanssa samoilla linjoilla, ei mitään liian ilmeistä ja jollain tapaa modernia. Kaunokirjoituksella kirjoitettu Portti-sana erottui joukosta edukseen ja se valittiinkin jatkomuokkaukseen.

Logon lisäksi oli tarve koristeaiheelle, jota voisi käyttää mm. ikkunateippauksissa. Ikkunat haluttiin pitää mahdollisimman avoimena, mutta alareunaan tarvittiin teippaus, joka toisi näkösuojaa ikkunan vieressä istujille. Siihen sain inspiraation edellä mainitusta verhokuvasta ja kuvioksi valikoitui aaltomainen, aukileikattu kuvio. Seuraavassa on esitelty visuaalisen ilmeen elementit. Niiden käytöstä kerron lisää seuraavassa postauksessa.

 

portti_brand_board